מדורי תוכן

ראשי | רפואה משלימה | חדש! הורות בעידן החדש | טיפול התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז - בחזרה לבית הספר

טיפול התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז - בחזרה לבית הספר

טיפול התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז - בחזרה לבית הספר טיפול התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז - בחזרה לבית הספר

טיפול התנהגותי יכול לעזור לילדים ומבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז



טיפול התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים מאפשר לכל אלה הסובלים מהפרעות קשב וריכוז לאמץ שגרה, מסגרות והרגלים  שיעזרו במקרים רבים "לשרוד" את היום, את שנת הלימודים ובכלל עוזרת לעשות "סדר" בראש ובחיים. כשהשגרה, הסדר והמסגרת משתנים, אלה הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים לשמור על שגרת יום ולבצע את המטלות הקבועות או האחרות שהם צריכים. שכחה, איבוד חפצים או דברים חשובים, מטלות חצי עשויות או נשכחות הופכות עניין שבשגרה.

חופש גדול (או כל חופשה) הוא שבירת המסגרת והשגרה הגרועה ביותר עבורם, כיוון שבבת אחת הם חסרי מסגרת, אין שגרת יום קבועה,  אירועים רבים בלתי שגרתיים נכנסים לחייהם (חופשות, קייטנות, הופעות, פסטיבלים...) והם יוצאים מאיזון.

חשוב להיערך נכון כדי לאפשר לילדיכם לרכוש מחדש את ההרגלים הנחוצים לחזרה ללימודים אחרי חופשות ממושכות ברגל ימין, ע"י יישום כמה צעדים פשוטים:

בוקר טוב, הגיע זמן לישון!

הדבר הראשון שיוצא מאיזון ומשגרה הן שעות השינה של הילדים. ככל שמתקדמת החופשה שעת השינה מתאחרת ושנת היקיצה אחריה. למה? כי אפשר. לפני ששמים לב הילדים חיים ב"יום הפוך" באופן קבוע. הולכים לישון לפנות בוקר וקמים בשעות אחה"צ המאוחרות או לפנות ערב כדי לצאת שוב למסיבה/חברים/לשחק במחשב או כל פעילות "חופשתית" אחרת. לכן, זה הדבר הראשון שחשוב להחזיר למסלול. מאחר וקשה מאוד בבת אחת לשנות את שעות השינה, מומלץ להתחיל מספיק ימים מראש לפני תחילת הלימודים לתחום את שעות השינה של ילדיכם: להקדים את שעת השינה ואת שעת היקיצה. אל תיכנעו ללחצים ותחנונים. זכרו כי טובת ילדיכם עומדת לפניכם. עם זאת, היו גמישים במידה מסוימת. אם יש מסיבה או פעילות מאוד מיוחדת שחשובה לילדכם – אפשרו אותה. תנו לתת לילדיכם את האפשרות לבחור שני לילות בשבוע בהם ילכו לישון מאוחר, אך עליהם יהיה לקום בבוקר בשעה שנקבעה.

הכול עניין שבשגרה
צרו שגרת יום בה על ילדיכם לבצע מטלות שונות בבית, או מטלות לימודיות שהוטלו עליהם לביצוע במהלך החופש, רצוי בשעות שבד"כ הן שעות ביה"ס והשאירו את שעות אחה"צ והערב פנויות. הדבר ידמה את שגרת מסגרת ביה"ס גם אם לא מדובר בלמידה; השתדלו שהמטלות יארכו בסביבות 45 דקות כדי לדמות זמן של שיעור רגיל. יש לכך השפעה מכרעת על תחומים רבים, החשובים שבהם הם רכישת הרגל של הגוף והמוח להיות ערני ומרוכז בשעות האלו. כך ייחסכו שבועות רבים של חוסר ריכוז חמור מהרגיל בתחילת שנת הלימודים.

חזרה, חזרה, חזרה

בנו לילדיכם תוכנית לחזרה ורענון החומר שנלמד בשנה שעברה. לבעלי הפרעות קשב וריכוז מלכתחילה קשה ללמוד את החומר ולהטמיע אותו - על אחת כמה וכמה לחזור לעניינים אחרי חודשיים שלא חזרו על החומר, אז הם עשויים למצוא את עצמם מרגישים שאין להם מושג מה קורה בשיעור כי כבר שכחו את מה שלמדו. אין צורך להכביד. חזרה של חצי שעה לכל נושא, שניים – שלושה נושאים ביום היא די והותר, והרבה יותר ממה שיעשו חבריהם לכיתה, כדי שיחזרו ללימודים עם שליטה טובה יותר בחומר.

כמובן שאין "להנחית" זאת על ילדיכם בהפתעה. קחו אותם לשיחה, הסבירו להם את ההיגיון והמשמעויות שמאחורי הצעדים הללו, ציינו את היתרונות שבביצועם והחסרונות והמחירים שהם עלולים לשלם אם לא יבצעו אותם (קושי בלימודים, ירידה בציונים, תחושת כישלון), והראו להם שהדבר נעשה לטובתם. עזרו להם לעמוד במטלות וסדר היום, חזקו אותם ותנו להם מילה טובה בכל פעם שעמדו בכך.

מומלץ לעשות את הדברים עם ליווי מקצועי שיעזור לכם ברגעי המשבר שיגיעו ויתנו לכם כלים מקצועיים כדי לבנות שגרה טיפולית אוהבת ותומכת.

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


1624 אנשים קראו ושיתפו עמוד זה. שתף עם חברים: Post on Facebook Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן



עוד באותו נושא:

הפרעות קשב וריכוז, טיפול בהפרעת קשב וריכוז ללא ריטלין, טיפול בהפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, הפרעות קשב וריכוז, טיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים, טיפול בהפרעות קשב וריכוז ילדים, דרכי טיפול בהפרעות קשב וריכוז, ארז פיגלש, טיפול התנהגותי בהפרעות קשב, טיפול התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז, קשב וריכוז טיפול טבעי, הפרעת קשב וריכוז טיפול התנהגותי, הפרעת קשב וריכוז תסמינים

תן ציון למאמר זה

0