מדורי תוכן

ראשי | רפואה משלימה | צמחי מרפא | דרדר כחול - לתת באיזון

דרדר כחול - לתת באיזון

דרדר כחול - לתת באיזון דרדר כחול - לתת באיזון

ישנם סוגים רבים של דרדר אך בכתבה זו נתמקד ברפואי - ה- Centaurea Cyanus



אמנם דרדר אבל לא קוצני. זהו צמח נמוך (בד"כ כ20 עד 50 ס"מ), רך וקטן, ארצישראלי, שנפוץ במיוחד בצבע כחול. גוון נדיר בין פרחי הארץ. אפשר למצוא אותו גם בצבעי סגול, ורוד ולבן והוא פורח בחודשי מאי – יוני.

אנחנו מכירים סוגים רבים של דרדר וכאן נתמקד ברפואי- ה- Centaurea Cyanus
הדרדר הכחול זקוק לשמש מלאה או חלקית ולהשקייה מועטה. לא דרושה לו אדמה עשירה והוא גדל במהירות ועשיר בפרחים. בטבע ניתן למצאו בצפון הארץ ובמרכזה משני עברי הירדן. הצמח גדל רק בארץ ישראל ובסוריה. באירופה יש צמח דומה שגדל בשדות דגן ומוכר בעיברית בשם "דגניה" אך הוא אותו צמח המיוחד לישראל וסוריה.

אפשר לגדלו בגינה והוא ימשוך אליו פרפרים, דבורים ועשים. צמח עדין שלוקח מעט ונותן הרבה לסביבתו. כשאני נפגשת עימו בטבע או בחנות הפרחים אני נזכרת בדני (שם בדוי). איש צעיר, סטודנט למשפטים, שסבל מהצטננויות חוזרות ונשנות, לעיתים מלוות בחום. המצב גרם לוויתור על פעילות גופנית שאהב ועל ימי לימודים באוניברסיטה. הוא הגיע למסקנה שברצונו לחזק את המערכת החיסונית בדרכים טבעיות ולכן פנה לטיפול נטורופתי. התרשמתי מאד מנחישותו. הוא סיפר שברצונו להיות עו"ד המופיע בבתי משפט ואמור היה להתחיל את ההתמחות בתוך חצי שנה. מתוך נסיוני גם בתחום זה ידעתי שהוא יהיה זקוק לכוחות נפש רבים והחלטיות תקיפה. בשילוב של אבחון רפלקסולוגי ואירידולגי נתקבלה תמונה רגשית של אופי עדין, נתינת יתר, ביטול עצמי מפני האחרים ובלשון ציורית: חוסר עמוד שידרה וכל זאת לצד מצבים דלקתיים במערכת הנשימה. חולשתו של דני ביחד עם העוצמה הפנימית והיופי החיצוני חיברו אותי אל הדרדר הכחול. הצמח היפה שונה מיתר הדרדרים, בין היתר בכך שאין לו את הקוצים המגינים והגבעול החזק והגבוה הנושא את הפרח. דני קיבל את הצמח הן בתערובת לשתיה בחליטה והן במינון אנרגטי של פרחי באך. התהליך כלל גם תזונה מחזקת ועבודת איזון גוף נפש. כעבור זמן לא רב התקפי ההצטננויות חלפו, הדלקת שכחה ודני למד לחיות בריא ו"הצמיח" עמוד שידרה. כשפגשתי אותו לאחר מספר שנים בחליפת עו"ד כבר ראיתי תמונה אחרת.

חליטה לחיזוק כללי במצבי עייפות והצטננות:
1 כף פרחים יבשים של הדרדר הכחול
1 כפית שוש קרח
1 כף אכילאה אלף האיים

להרתיח את הצמחים היבשים עם 2 כוסות מים, בסיר מכוסה במשך 5 דקות. אפשר להמתיק הדבש או עלי סטיביה. את תכונותיה האנטי דלקתיות של האכילאה כבר סקרנו במאמר קודם והשילוב בינה ובין הדרדר נותן חליטה עוצמתית המקבלת טעם מעין מתוק משולב באניס בזכות השוש הקרח שגם הוא צמח אנטי דלקתי רב עוצמה.

זריעה וייבוש של הדרדר הכחול:
הריבוי של הדרדר הכחול פשוט וקל ונעשה באמצעות זרעים. הזריעה תחל בין אפריל ומאי והנביטה לאחר 7 ימים מהזריעה. הפרחים יחלו לפרוח בתוך 6-8 שבועות מהזריעה.
וכמו שאמרנו- ניתן לדרדר הכחול מעט והוא מייד יעניק יופי ובריאות במנות מכופלות. 

כדי לעשות בו שימוש רפואי כדאי לייבשו. כך נוכל להשתמש בו גם מעבר לעונת הפריחה.
לייבוש מומלץ ליטול ענפי הצמח הטרי עם פרחיו ולתלותם במהופך, במקום מאוורר, יבש  וחם. לאסוף את הפרחים היבשים למיכל זכוכית סגור היטב, לשמור במקום יבש, קריר ומוצל.

הדרדר הכחול מכיל פוליסכרידים שהינה פחמימה המורכבת ממולקולות של חד סוכר. יש להם תפקיד חשוב באגירת אנרגיה בגוף וגירוי מערכת החיסון ליצירת לימפוציטים, כמערכת הגנה של הגוף להשמדת חיידקים, וירוסים ותאים סרטניים.

כמו כן יש בו חומרים אנטיביוטיים ואנטי פיטריתיים. ניתן להשתמש בו לדלקות עיניים קלות ומצבי אקזמה.

אבל כדאי לשים לב שאבקני הפרח, המושכים את בעלי הכנף, מהווים אלרגן רב עוצמה. לכן אלו שסובלים מקדחת השחת ואסטמה - כדאי להם להתרחק מהצמח ולהרחיקו מגינתם ומאגרטל הפרחים הביתי.

במקרים של לחץ דם נמוך - כדאי שים לב ששימוש פנימי בו עלול לגרום לירידה ראשונית של לחץ הדם והרגשת חולשה.
 
רטיות לדלקות עיניים ומצבי אקזמה:
להכנת החליטה: להרתיח כף פרחי דרדר כחול בכוס מים בסיר מכוסה.
לצנן היטב.

לדלקת עיניים - להרטיב רטיות בתה הצונן ולהניח על העין העצומה למשך 3-5 דקות.  

למצבי אקזמה - לשטוף את המקום בחליטה צוננת. במקרה של אקזמה לחה- מומלץ לאחר מכן למרוח פרופוליס נוזלי.
 
ואפשר לעשות שימוש אנרגטי בצבע הכחול הנפלא של הפרחים, ליצור מהפרחים מחרוזת כחולה ולענוד אותה סביב הצוואר.

מומלץ לקחת כמה דקות של מנוחה ולנשום פנימה את הצבע הכחול ואת יפי הפרחים ולשחרר החוצה, עם כל נשיפה, את יכולת הביטוי והיצירה.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על מירה כהן שטרקמן נטורופתית N.D ,R.Na

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


4056 אנשים קראו ושיתפו עמוד זה. שתף עם חברים: Post on Facebook Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן



עוד באותו נושא:

רפואה טבעית, טיפול טבעי, עייפות, הצטננות, מערכת החיסון, דלקת עיניים, אקזמה, לחצ דם, רפואה טבעית, רפואה משלימה, צמחי מרפא, טיפול טבעי, דרדר כחול, centaurea cyanus, רטיות לדלקות עיניים

תן ציון למאמר זה

5.00