מדורי תוכן

סודו של חודש אדר

&סודו של חודש אדר סודו של חודש אדר

חודש אדר הוא החודש המקדים לניסן והוא מלא בצחוק, בהומור ושמחה, שכאמור עומדים בסתירה מהותית לאופן שבו יש לקבל את פניה של השנה החדשה. מדוע דווקא אדר קיבל ב' חודשים בשנה מעוברת, מה סודו ומהן המשמעויות המקופלות בו



מלבד לחודש תשרי, שהוא ראש השנה לדין, ישנו ראש שנה שחל באמצעיתה של השנה והוא חודש ניסן. זהו החודש הראשון למניין החודשים שבלוח השנה העברית. יוצא שבניגוד גמור לחודש אלול שהוא חודש התשובה הרציני וחמור הסבר הנתון תחת אימת יום הדין של השנה המתקרבת. חודש אדר הוא החודש המקדים לניסן והוא מלא בצחוק, בהומור ושמחה, שכאמור עומדים בסתירה מהותית לאופן שבו יש לקבל את פניה של השנה החדשה. מדוע דווקא אדר קיבל ב' חודשים בשנה מעוברת, מה סודו ומהן המשמעויות המקופלות בו. 

בספר קדושת לוי מובא כי לעיתים חודש אדר מונה ב' חודשים ונקרא חודש העיבור. הטעם לכך מבואר במזל דגים ובסיפור יוסף הצדיק שהוא בעצמו נמשל לדגים ככתוב: "וידגו לרוב בקרב הארץ שאין שולט בו עין הרע כדגים שבים, מה דגים שבים מכוסים כך זרעו של יוסף בן פרת יוסף בן פרת עלי עין (שם מט, כב)". עוד נאמר כי דג בהיפוך האותיות הוא גד, מלשון מזל, ובחודש אדר נתרומם מזל ישראל ומכיוון שיוסף הוליד שני שבטים - מנשה ואפרים, לכן יש לפעמים שני חודשי אדר. אם נשים לב נראה כי כל המזלות נקראים בלשון יחיד "גדי, אריה, קשת, טלה, שור, סרטן, עקרב, דלי, בתולה ומזל חודש אדר נקרא בשם דגים שהוא רמז לשני חודשים הנקראים אדר. וראה כי מזלות כל החדשים נקראו בלשון יחיד ומזל חדש אדר נקרא בלשון רבים: דגים המרמז על ב' חודשים של אדר ואין לאדר שני מזל אלא זה של אדר ראשון. מזלות תשרי וסיוון שנקראים אף הם בלשון רבים –מאזניים ותאומים אינם אלא לשון יחיד שהרי אין מאזניים ותאומים אלא בשניים ולא ניתן לכנותם בלשון יחיד אך מזל דגים ניתן לכנותו גם בלשון יחיד. בספר יצירה כתוב :"המליך אות ק' בצחוק וקשר לו כתר וצירפן זה בזה וצר בהן דגים בעולם ואדר בשנה"(פרק ה'). אות חודש אדר היא ק' ובקדושתה היא מעניקה כוחות פנימיים להתעלות נפשית מעל לעולם החומר. הכוכב השולט על חודש אדר הוא צדק והאות המיוחסת לו היא ג' ובמשמעותה הקבלית מסמלת את גמילות החסדים ולכן נמצאת בסדר האותיות לפני האות ד'. קרי, בכוחה לגמול חסד לדל ומעניקה שפע ברכה והצלחה. מכאן נבין כי בצרוף האותיות ג' ו-ד' נקבל את המילה גד ובהיפוך דג שהוא מזל החודש. מזל דגים שייך ל"יסוד המים", המקובל הרב חיים ויטאל זצ"ל כותב שהמאפיין העיקרי של "יסוד המים" הן ההנאות והתאוות. נמצא כי לבן מזל דגים מלחמה בפן נוסף של השקר, שהרי התאוות בשקר יסודם. הם מתגמלים את האדם לזמן מועט וחיש מהרה נולד רעב לתאווה חדשה. 

חודש אדר, מסבירים המקובלים הוא חודש גמר התיקון ומסיים את מחזוריות השנה.הם לימדו כי יחודו של אדר, אינו נעוץ בהתחפשות ובשתייה לשכרה, אלא בהכרת העובדה שבנקודת זמן היסטורית היהודים כולם במצוקתם הקשה התאחדו יחדיו והתאגדו כאיש אחד בלב אחד ומתוך האחדות, השיתוף והרצון לסייע איש לזולתו , הם הצליחו למשוך על עצמם את כוחו של האור העליון, הוא אור הבורא המתגלה לברואיו, שיצר לתקופה מסוימת מציאות שונה מהמוכרת. כזאת שבה השפע הרוחני מצד הבורא מגיע לאדם השם לנגד עיניו קודם את מצוקת הזולת ושיברו ורק אח"כ את שלו. לפיכך רואה הקבלה בשינוי הגישה מיחידים שכל רצונם לקבל לעצמם להתחברות חברתית  ולערבות קולקטיבית - הדדית את המפתח למשיכת האור העליון שסייע להם להינצל ולקרוע מעליהם גזירת שמד. המהפך העצום שחוללו היהודים בזמנו כלפי ראיית החיים ברובד הרוחני, גרר אחריו היפוך דרמטי של העדפת הרוח על החומר. 

אם כן, ביהדות בכלל ובחכמת הקבלה בפרט מייחסים לשמחה ולצחוק הבוקעים מהלב אמצעי נפלא ונעלה להמתקת הדינים השורים על  האדם, למחיקת כל כעס והקפדה ויש הרואים בכך אפילו סגולה במידת התיקון והתשובה, שהרי כבר נאמר "לב שמח יטיב גהה". שמו של חודש אדר, כמו יתר שמות החודשים העבריים האחרים, מגיע אלינו מבבל וככל הנראה הושאל משם החודש האכדי- addaru כנראה בימי גלות בבל וייתכן אף דרך הארמית. פן נוסף בשם אדר הוא בבניין נפעל-הראה עצמו אדיר ככתוב: "מי כמכה נאדר בקודש (שמות ט"ו), ובמקום נוסף " ימינך ה' נאדרי בכוח (שם, ו)" ובבניין הפעיל – פיאר ככתוב "יגדיל תורה ויאדיר". בתנ"ך מובא כי אדר הוא שם פרטי: "וַיִּהְיוּ בָנִים, לְבָלַע--אַדָּר וְגֵרָא, וַאֲבִיהוּד" (דברי הימים א ח', ג'), ואף היום השם אדר מצוי בשימוש. 

על אדר נאמר שמזלו בריא ותקיף ושמזלו של האדם גובר בחודש זה. בספרות הקבלה כתוב כי מי שנולד בחודש אדר, לא שולטים בו לא כשפים ולא עין הרע. המקובלים מלמדים כי לכל חודש שיעור נלווה לבני המזל שלו. באדר עליהם לפתח ולהעמיק את הקשר הפנימי עם הנשמה. בשל הרוחניות הגבוהה עליהם להיזהר מאשליות ומניתוק מהמציאות. זכרו כי יש לעמול על מנת להתגבר על הרגשנות (להבדיל מרגישות) כלפי עצמם וכלפי הזולת.הרגשנות מעוררת בהם כאב עמוק המעכב את ההתפתחות והגשמת המטרות.לכן יש לראות את התמונה הכוללת תוך שימת דגש על האמת הרוחנית ללא ויתורים ופשרות. הפחד והערפול הם תוצאה של חוסר יציבות ובריחה מהמציאות. חולמנות, בלבול, תלות ורגשות אשם כל אלה מעכבים את ההתקדמות .יש לתקן מידות אלה שאם לא כן ישקעו מטה אל עולם של חוסר ודאות.אז קדימה להתחזק ולתת דרור לשפע הרוחניות שלכם להפריח את העולם הגשמי. בקבלה נאמר כי לכל מזל פרק בתהילים המתאים לו. המתמיד לקרוא פרק זה גורם לפתיחת מזלו. הפרק בתהילים המתאים לבני "מזל דגים" הינו פרק קכ"ו: "שיר המעלות בשוב ה` את שיבת ציון". סגולה מהזוהר לפתיחת מזל דגים היא קריאת "ביום שנים עשר יום" של קרבנות הנשיאים (במדבר פרק ז פסוקים עח-פג).

ליצירת קשר ופרטים נוספים על יצחק אהרון

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


3125 אנשים קראו ושיתפו עמוד זה. שתף עם חברים: Post on Facebook &Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן



עוד באותו נושא:

קבלה, תורת הקבלה, חודש ניסן, חודש אדר, חודש אדר, חכמת הקבלה, קבלה, אדר א, אדר ב, טיהור הבית לפי הקבלה, יום הלידה לפי הקבלה, לפי הקבלה, מחשבון אהבה לפי הקבלה, מחשבון זוגיות לפי הקבלה, מספרי מזל לפי הקבלה, שמות לבנות לפי הקבלה ופירושם, פירוש תאריך לידה לפי הקבלה, טבעות קבלה, ספירות קבלה, קורס קבלה, שיעור קבלה, תליון קבלה, העתיד לפי הקבלה, יצחק אהרון, יצחק אהרון

תן ציון למאמר זה

0