מדורי תוכן

ראשי | המנטורים | ד"ר זיו מאיר | הפרעת זהות דיסוציאטיבית

הפרעת זהות דיסוציאטיבית

הפרעת זהות דיסוציאטיבית הפרעת זהות דיסוציאטיבית

השבוע בחרתי להתרכז בנושא הפרעת זהות דיסוציאטיבית. מהיא הפרעת זהות דיסוציאטיבית, התסמינים וכיצד ניתן לטפל בהפרעה נפשית זו.



הפרעת זהות דיסוציאטיבית (Dissociative disorder), היא אבחנה של הפרעה נפשית שבה יותר מאישיות אחת מתקיימת באדם ולעתים קיים בלבול בין אבחנה זו לבין "דיבוק".

הפרעת זהות דיסוציאטיבית ידועה גם בשמות: אישיות מרובת פנים (Multiple Personality Disorder) ופיצול אישיות. לעיתים אנשים נוטים לכנות תופעה זו גם סכיזופרניה, אולם הפרעה זו שונה לחלוטין ושכיחה הרבה יותר.  

הסובלים מהפרעת זהות דיסוציאטיבית, חווים את עצמם דרך מספר אישיות ומתנהגים בהתאם. לרוב אצל הלוקה בהפרעה קיימת אישיות ראשית "האח הגדול", המוזמנת בכל עת לה המטופל נזקק להגנה או לבטחון, כאשר האישיות ה"אמיתית" של האדם היא פסיבית ומדוכאת. מלבד ה"אח הגדול" מתקיימת אישיות אחת או יותר, בעלת אופי אחר, שונה לחלוטין גם בגיל  מין, זכרונות תגובה. למעשה אדם אחר לחלוטין, היא מכונה בעגה המקצועית אלטר אגו. מצב זה הטעה אותי לא אחת באבחנה בין הפרעת זהות דיסוציאטיבית  ל דיבוק.

לעתים קיימת מודעות חלקית או מלאה  לקיום הזהויות האחרות, כאשר המטופל יודע לכנות את האישיות האחרות בשמם הפרטי, יכול לתאר את מינם, אופיים ועוד. לעיתים  ישנה זהות דומיננטית "האח הגדול" הזוכרת ויודעת את כל מצבי הזהות האחרים והמתרחש סביבם.

לרוב האדם מדווח שהפיצול או הנתק, החל עקב התעללות או מאורע טראומתי. יש הרואים בטראומה את הסיבה להפרעת האישיות ודרך להתגונן מפניה, ויש הרואים אותה כפרי הדמיון האופייני ללוקים בהפרעה שלאחר טראומה- הפרעה "פוסט טראומתית". בכל מקרה ההפרעה באה כדי ליצור הגנה, רשת ביטחון ועוד.  

לכל אחת מהאישיות יש זכרונות והתנסויות משלה, בראיה הקונבנציונלית הזכרונות הם סוג של דמיון של האדם, עשוי להיות מאוויים מודחקים, אולם אין להתעלם מהעובדה כי לעתים יש שוני ניכר בביצועים האומנותיים או הפיזיולוגים של הסובל מההפרעה, כאשר שוני זה תלוי בזהות השלטת בעת הפעולה. הזהויות השונות עשויות להיות נבדלות גם ביציבה, בהליכה באופן הדיבור, במקרים מסוימים קיימים גם הבדלים פיזיולוגיים כגון: דופק, לחץ דם, כאבים ועוד. 

נשאלת השאלה כיצד יכולים להתקיים בלוקה בהפרעה שיפורים ניכרים בביצוע אומנותי או פיזיולוגי בכפוף לדמות אותה הוא לובש? כמו כן עשויים להתקיים בדמויות השונות סימפטומים שונים כגון:  הפרעת אכילה, בעיות בשינה ובתפקוד המיני דיכאון, חרדה, שכחה של תקופות מסויימות ועוד. 

 מכל מקום האופן בו יכולים להתקיים בלוקה בהפרעה שיפורים ניכרים בביצוע אומנותי או פיזיולוגי בכפוף לדמות אותה הוא לובש?נעוצים בתהליך של הפיצול לאישויות רבות המהוות מנגנון הגנה הנועד לעזור לאדם בהתמודדות עם הטראומה, הוא מתרחש במספר שלבים: האדם מזמן לעצמו את ה"אח הגדול" על ידי נבירה בתת המודע של עצמו, כאשר נבירה זו מסייעת לו להעלות דמויות אסרטיביות מעברו הקארמתי ולהיעזר בהן, יכולים לחוות שיפור ניכר בביצועים של מטלות שונות, אומנות, לוגיקה, פיזיולוגיה ועוד. אולם לעיתים הנבירה בתת המודע לא מניבה פרי, כך האדם מייצר לו בדמיון את ה"אח הגדול" בה הוא נעזר.

"אח גדול זה" מאפשר לו להתמודד בהצלחה עם הזיכרונות של החווייה הטראומטית ומאפשרת לו לשרוד אותה ולהמשיך להתנהל ביומיום; בשתי האופנים הם באים לידי ביטוי בזהות אחרת.

לאתר מכללת ברק
שלוחת מכללת ברק בירושלים
שלוחת מכללת ברק בדרום

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


2415 אנשים קראו ושיתפו עמוד זה. שתף עם חברים: Post on Facebook Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן



עוד באותו נושא:

דיבוק, הפרעת זהות דיסוציאטיבית, הפרעה נפשית, פיצול אישיות, אישיות מרובת פנים, הפרעה פוסט טראומתית, הפרעת זהות דיסוציאטיבית, טיפול בהפרעת זהות דיסוציאטיבית, הפרעת ריבוי אישיות, אמנזיה דיסוציאטיבית, הפרעת אישיות מרובה, פיצול אישיות, פיצול אישיות תסמינים, אי, מאיר זיו

תן ציון למאמר זה

0