מדורי תוכן

ראשי | המנטורים | ד"ר זיו מאיר | מהו טיפול Nlp

מהו טיפול Nlp

מהו טיפול Nlp מהו טיפול Nlp

רבות נכתב על NLP, השבוע נראה האם טיפולי NLP עשויים לעשות לשנות דפוסי התנהגות שמעכבים אותנו או מונעים מאיתנו להתגבר על קשיים וגורמים לנו לתסכול ותחושת החמצה.



NLP – הוא קיצור המילים: ניתוב לשוני פיזיולוגי. זוהי שיטת טיפול החוקרת כיצד הדברים שאנו אומרים ומשדרים משקף את העולם הפנימי של האדם, את המחשבות והתחושות שלנו  וכיצד אחרים קולטים את מה שנאמר

ה-NLP מבוסס על העיקרון שבני אדם. חווים את המציאות האובייקטיבית שלהם על פי המפות הסובייקטיביות שלהם, דהיינו, לכל אדם יש את תפיסת המציאות שלו, המורכבת מניסיונו האינדיוידואלי, ממכלול האמונות והערכים שרכש בחייו, על פי מפות אלו הוא חווה ומפרש את המציאות האובייקטיבית שלו, אשר לרוב אינה אובייקטיבית ביחס לסביבה.
בקורס במכללת ברק לומדים כיצד להרחיב ולהעשיר את המפות האלה, הקורס פותח בפני התלמידים שיטות אימון וטיפול חדשניות, יותר דרכים לסייע פיתרון .קשיים ובעיות שלהם /מטופליהם בקורס לומדים כיצד ללמד את המטופל לקחת אחריות אישית על מצבו ובעיותיו, הוא לומד להתחבר לכוחותיו כדי לשנות את מצבו.

מהיכן הגיע ה-NLP?
לרוב מקובל לראות ב-ג'ון גריינדר וריצ'ארד בנדלר כאבות המייסדים של ה-NLP , ג'ון גריינדר פרופסור לבלשנות באוניברסיטה בקליפורניה וריצ'ארד בנדלר סטודנט באוניברסיטה שהתעניין בפסיכותרפיה ומחשבים ערכו מחקר משותף שהתייחס למטפלים מובילים בתחומם.

שלושת המטפלים המצטיינים שחקרו היו פריץ פרלס, ווירג'יניה סאטיר, ומילטון אריקסון. אריקסון סאטיר ופרלס הביאו לשינויים עמוקים בקרב מטופליהם, לעיתים תוך מפגשים ספורים בלבד, פרלס נחשב כמחדש והמוביל את גישת הגשטלט בפסיכותרפיה, סאטיר הצליחה לסייע למשפחות בבעיות שנראו כבעיות בלתי פתירות, ומילטון אריקסון נחשב למטפל המוביל בעולם בתחום הפסיכו-היפנוזה וגורו בתחום הטיפול המודרני באמצעות היפנוזה. 

מה הם אמות המידה לטיפול ב-NLP ?
אמות המידה שעל פיה שופטים את יעילות הטיפול היא התוצאה בלבד, כלומר האם התוצאה משביעת רצון ויצרה את ההתנהגות הרצויה ובהמשך הגשמתה של תוצאה זו.

אין בשיטה נכון או לא נכון, או מה הסיבה לבעיה זו או אחרת, אלא רק כיצד אני מגיע לתוצאה הרצויה.

על המטפל לשאול את עצמו שלוש שאלות: האם הטיפול היה יעיל? כיצד עשיתי זאת? מה הייתה התוצאה המעצימה את המטופל?
טיפול ב- NLP נחשב כטיפול חדשני בעולם, המבוסס על חקר מבנה החוויה הסובייקטיבית של האדם, ללא קשר לסיבה עצמה.

מטפל ב-NLP אינו שואל את המטופל בדבר הסיבות להיווצרות הקושי אותו חווה המטופל, אלא עוסק בכיצד לשנות את מבנה החוויה הסובייקטיבית של האדם. לצורך כך הוא משתמש ביצירת חיבור על ידי חיקוי דפוסי התנהגות המטופל כגון: תיאור מילולי, תיאור תחושתי חוויתי של המטופל, תוך הנחה בסיסית שמפות המציאות של המטופל שונות ממפות מציאות המטפל, כך שבמידה והמטפל יעזר במושגים שלו, המטופל עשוי לפרשם על פי מפותיו שלו, שאינן תואמות את מפות המטפל.

משום כך חשיבות רבה ליצירת הדפוסים בטיפול ב-NLP. יצירת הדפוסים בטיפול מתאפיינת בשלושה מרכיבים:

1. ראשית הדפוסים נוצרים באופן דינאמי בידי כל מטופל המתאר אותם למטפל, כאשר רבים מהדפוסים הופכים להכללות חשובות ביחס לעולמו של המטופל ומעוצבות במידה רבה במבנה שלהן.

2. מאפיין שני, הוא יצירת דפוסים ביעוץ NLP הוא שתיאוריו של המטופל מיוצגים באמצעות המערכות החושיות העומדות לרשותו, כגון: ראיה, שמיעה, חישה, ריח, אך על המטפל לשים לב אליהם כי לכל מטופל ייצוג מערכות החושיות הוא אינדיבידואלי ואישי למטופל עצמו.

לדוגמה מטופל שמתאר את בעייתו " נראה לי שהקושי שלי..." או "מרגיש לי שהקושי שלי..." או אני שם לב שהקושי שלי..." או אני מריח שהקושי שלי..."

3. מאפיין שלישי, הוא אוצר המילים התיאורי בהן משתמש המטופל בזמן תיאור תחושותיו, רגשותיו, תהליכים גופניים שאינם ניתנים לצפיה ישירה על ידי המטפל.

לימודי NLP במכללת ברק, המכללה המובילה לרפואה משלימה, הם לימודים מקיפים מעניינים ומקצועיים ביותר, כל סטודנט מתבקש לבצע טיפולים במסגרת המכללה על סטודנטים מתנדבים, זאת להבדיל ממסלולי לימוד אחרים במכללה, תוך פיקוח צמוד והדרכה במקום.

לאתר מכללת ברק
שלוחת מכללת ברק בירושלים
שלוחת מכללת ברק בדרום

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


2037 אנשים קראו ושיתפו עמוד זה. שתף עם חברים: Post on Facebook Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן



עוד באותו נושא:

העצמה אישית, קורס nlp, nlp מטפלים, העצמה נשית, סדנאות העצמה אישית, קורס העצמה אישית, העצמה אישית מאמרים, משפטי העצמה, מאיר זיו, nlp מאמרים, מה זה nlp, לימודי nlp, nlp בישראל, מטפלים ב nlp, לימודי nlp בירושלים

תן ציון למאמר זה

0