מדורי תוכן

ראשי | המנטורים | ד"ר מאיר תבורי | מה זה היפנוזה

מה זה היפנוזה

מה זה היפנוזה מה זה היפנוזה

היפנוזה היא הינה מצב של קשב עמוק או ריכוז גבוה ונכונות לקבל הנחיות שלעיתים נראות לאדם מהצד כמוזרות או בלתי אפשריות. כל מה שרצית לדעת על היפנוזה.



היפנוזה פירושה שינה ביוונית "היפנוס". ראשית עלינו להבין שהשם היפנוזה לא בהכרח מעיד על המצב התודעתי שעל שמו הוא קרוי, אך אנו נשתמש במאמר זה וכן בשאר המאמרים במילה היפנוזה מאחר והיא מילה ש"נתקעה" למצב תודעתי שאינו בהכרח שינה

הגדרת המונח היפנוזה:
ההגדרה הראשונה של המונח היפנוזה היה על ידי המנתח הסקוטי ג'יימס ברייד James Braid 1860-1795

הוא היה ששינה את המונח ממסמריזים או מגנטיזים  להיפנוזה, בחושבו שהמצב שבו אנשים נמצאים, הוא מעין שינה, לא שינה רגילה אלא שינה עצבית.

וזאת ההגדרה
 A peculiar condition of the nervous system, induced by a fixed and abstracted attention of the mental and visual eye, on one object, not of an exciting nature

ובתרגום חופשי, מצב מיוחד של מערכת העצבים (שינה עצבית), המושגת על ידי קיבוע המבט המנטלי והוויזואלי, על חפץ אחד

מאוחר יותר ב Physiology of Fascination 1885 חזר בו ברייד מההגדרה הזאת כי הבין שהמצב התודעתי המדובר אינו בהכרח שינה עצבית וממילא איננו היפנוזה.

המונח החדש הוא "monoideism" מונו דאיזים, שפירושו ריכוז גבוהה על רעיון אחד, מונו פירושו אחד, דאיזם פירושו רעיון נמצא אם כן, שאותו ברייד שהטמיע את המונח היפנוזה חזר בו ממנוח זה, כי הבין שהוא שגוי. הרי למדת שאין דבר כזה היפנוזה והמילה הזאת בהקשר למצב תודעתי המדובר, בטעות יסודה. ומעתה אנו מבינים שהתשובה הנכונה והאמתית לשאלה מה זה היפנוזה היא, מונח שגוי למצב תודעתי מסוים שנישלל על ידי ממציאו.

אך למרבה הצער ברייד לא הצליח להעביר את המסר ולהטמיע את המונח הנכון והאמתי לקהילה, ומאז ועד לכתיבת שורות אלו עדיין ממשיכים רבים וטובים להשתמש במונח השגוי הזה. וזאת הסיבה היחידה שאנו משתמשים במילה הזאת, לא בגלל שאנו חושבים שיש כזה דבר אלא בגלל שמילה זו הפכה לנכסי צאן וברזל, לאותו מצב תודעתי 

מהו אותו מצב תודעתי הקרוי (בטעות) היפנוזה?
היפנוזה הינה מצב של קשב עמוק או ריכוז גבוה ונכונות לקבל סוגסטיות (הצעות / הנחיות). במילים אחרות לא ברייד ולא אנטון מסמר ולא כל הבאים האחריהם גילו שום דבר חדש, אם המצב התודעתי הזה המדובר הוא בסך הכל ריכוז וקשב עמוק שבאמצעותו ניתן להשיג שינויים פיזיולוגים וכו' הרי שמצב זה הוא מצב מדיטציה, ואשר ביהדות הוא קרוי התבוננות/ התבודדות/ התפשטות/ דבקות. שבני אדם מכל הדתות עוד משחר ההיסטוריה היו משתמשים בו.

אין כאן מגנטים ולא נוזלים ולא גרמי שמיים ולא שינה עצבית, בקיצור אין היפנוזה!

למעשה מה שקרה, שחשבו שעלו על משהו חדש, נעשה סביב זה הרבה רעש, נכתבו ספרים, ובסוף התברר שזה משהו שאנו מכירים עוד מתקופת אברהם אבינו ואין כל חדש תחת השמש.

אך העולם אוהב דברים חדשים ובפרט שיש סביבם הילה מסתורית  ומסרב לקבל את הבשורה והנה לנו שם נוסף למדיטציה,תפילה,התבוננות וכו'

ועכשיו נבין מדוע לא ניתן להפנט אף אחד ולא ניתן לשלוט על מחשבות של אחרים, ולא ניתן לגרום לאנשים לעשות או לומר דברים נגד רצונם מהסיבה הפשוטה כי אין דבר כזה היפנוזה ומה שאנו משתמשים במילה הזאת זה רק בגלל שהציבור משתמש בה והמילה הפכה להיות קוד למצב מדטיבי טבעי באדם, אך באותה מידה בדיוק יכולנו להשתמש במילה מדיטציה רק שהיא פחות פופולרית והיפנוזה נשמע  יותר טוב.

אז מה נשאר לנו מהרעיון ההיפנוטי? חוץ מהמילה היפנוזה, לא נשאר כלום!

כיצד ניתן להגיע למצב "היפנוטי"?
אי אפשר שלא להגיע למצב היפנוטי בצורה ספונטנית כל יום במשך כמה פעמים ביום.

וכאשר אנו רוצים להגיע למצב היפנוטי בצורה יזומה כל שעלינו לעשות הוא פשוט להתמקד ברעיון מסוים, או להיכנס לקשב עמוק בכל נושא שמעניין אותנו זה יכול להיות סרט, שיר,סיפור, להתבונן בנמלה, ציפור או ביופי של פרח.

כיצד ניתן להפנט אדם אחר?
לא ניתן להפנט אדם אחר. אחרי שהוכחנו שאין דבר כזה היפנוזה נבין שלא ניתן להפנט.

מה שכן ניתן לעשות זה בדיוק כמו במדיטציה, לתת הנחיות לאדם מה לחשוב ועל מה למקד את מחשבתו ותשומת לבו ואם הוא יעשה כאשר ננחה אותו הוא יביא את עצמו למצב הרצוי.
ולכן כבר מזמן הבינו בקהילה הבין לאומית שכל היפנוזה היא בעצם היפנוזה עצמית, ולא כמו שחשבו בטעות

בראשית "גילוי" ההיפנוזה, שיש איזה כוח של המהפנט על המהופנט, רעיון כזה מתאים לסרטים בדיוניים וכך כתב דייב אלמן במבוא לספרו היפנוטרפי וזה לשונו בתרגום חופשי.

לימדתי היפנוזה להרבה אנשי רפואה במשך שנים, ומצאתי שרבים מהם חושבים שהם יכולים להפוך למהפנטים מומחים אחרי כמה שיעורים או כמה אימונים, אך מאחר שבאמת אין כזה דבר מהפנט,זה לגמרי בלתי אפשרי.

כעוסק בהיפנוזה אתה רק יכול להראות למטופל איך לעבור ממצב ערות רגיל או מצב שינה, למצב הקרוי היפנוזה, אתה לא תהפנט אותו, הוא יהפנט את עצמו.

האם היפנוזה זה כלי טיפולי?
לא. היפנוזה היא לא כלי טיפולי, ניתן לטפל בכל שיטת טיפול פסיכולוגית כזו או אחרת בשילוב המצב התודעתי הקרוי היפנוזה, אך היפנוזה כשלעצמה היא איננה טיפול ולא שיטת טיפול זה סה"כ מצב של קשב עמוק וריכוז גבוהה.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על ד''ר מאיר תבורי לחצו כאן

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


4119 אנשים קראו ושיתפו עמוד זה. שתף עם חברים: Post on Facebook Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן



עוד באותו נושא:

היפנוזה, קורס nlp, דמיון מודרך nlp, סדנאות nlp, מדיטציה, היפנוזה עצמית, לימוד nlp, דר מאיר תבורי, סוגסטיה, מאיר תבורי, מה זה nlp, לימודי nlp, לימודי nlp בירושלים, סוגסטיה תרגילים, מדריך סוגסטיה, לימוד סוגסטיה, דוגמאות סוגסטיה, סוגסטיה עצמית, לימוד סוגסטיה, סוגסטיה לביטחון עצמי, מה זה בדיוק nlp, מה זה דמיון מודרך, קורסים nlp, קורס nlp, ללמוד nlp, איך עושים היפנוזה, היפנוזה לצפייה ישירה, היפנוזה עצמית מדריך, היפנוזה מדריך, היפנוזה רפואית, היפנוזה לירידה במשקל, היפנוזה וגלגול נשמות, גלגול נשמות בקבלה, מה זה היפנוזה, היפנוס, שינה עצבית, היפנוטי

תן ציון למאמר זה

0