מדורי תוכן

ראשי | המנטורים | ד"ר שולמית רונן | שימוש באורם של הצבעים בכדי ליצור שפה בגובה העיניים

שימוש באורם של הצבעים בכדי ליצור שפה בגובה העיניים

שימוש באורם של הצבעים בכדי ליצור שפה בגובה העיניים שימוש באורם של הצבעים בכדי ליצור שפה בגובה העיניים

כיצד אורם של הצבעים יאפשרו ליצור שפה בגובה העיניים, ומהי הדרך להקשיב לילד/מבוגר כדי ליצור תקשורת מקרבת?



הצבעים הם שפה המאפשרת ליצור מצב שבו הילד/מבוגר ישתף בעולמו הפנימי ברגע  שתינתן לו הזדמנות לסייע לו לפתור וללבן בעיות בנושאי התנהגות ומשמעת בדרך של הקשבה ונועם ללא בקורת, שתעודד את הילד/מבוגר לקחת אחריות על מעשיו.

בשפה "אחרת", הצבעים מאפשרים ליצור תקשורת מקרבת ופתוחה בין מבוגרים לילדים, בין מטפל למטופל, בין גרפיקאי ללקוח ו.....
שפת האור והצבע תאפשר יצירת מוטיבציה של כבוד הדדי, שהלמידה, הטיפול ובקשת עזרה לעיצוב  תהווה תחושה מלאת עניין והנאה.

לדוגמא – נושא "ההקשבה"
כל אדם מקשיב בדרכו שלו, גם כאשר נדמה לנו שאנו מקשיבים באופן טבעי. השאלה הנשאלת: מדוע נשמעות האשמות כגון: "אינך מקשיב/ה לי", "את/ה לא איתי", "את/ה לא מבין את הנאמר"?
היופי הנגלה באורם של הצבעים, שניתן באמצעותם ליצור דיאלוג שמושתת על קשר אמיתי, שבהם מסר של אכפתיות, של כבוד והערכה לדבריו של הזולת.

בצבעים יש מסר המועבר אנרגטית לקורה מתוך אכפתיות הפותחת צוהר והזדמנות להיפתח מתוך פתיחות להקשבה לאחר והמסר הוא: "אני מתפנה בהקשבה אליך כי הנך חשוב לי". אור הצבעים וצלילי התדרים שבהם,  מאפשרים דיאלוג הדדי.

כאשר אין דיאלוג הדדי, נוצר נתק וניכור בין הצדדים. ונשאלת השאלה – מהי החוויה המורגשת במצב זה אצל ילדים, נוער ומבוגרים? נחווית תחושה של חוסר ערך, חוסר בטחון ושאין ערך וחוסר חשיבות להיותנו.

לעומת זאת, כשהזולת מקשיב לנו מתוך התכוונות מלאה והשתדלות לחוות את תחושות האחר, נבנית תחושת הערך שבאדם, רצוי ובעל ערך ללא קשר לתוכן הדברים ולתחושות באותו רגע נתון. התחושה שיש לפנינו אדם שמאפשר לבטא אירוע שעברנו, המאפשר להעלות תחושות של פגיעה וכאב, וההקשבה של האחר נותנת לנו מקום המכבד את המצב, במצבים אלה הכאב הופך קל יותר לשאתו.

הצבעים מאפשרים לחוות תחושה נעימה המחזקת את הרצון להמשיך ולשתף בגלל חוסר העימות, אלא מתוך מקום של לתת מקום לאחר להביע ולהתבטא. זוהי ההקשבה שהצבעים על גווניהם מאפשרים ליצור דו-שיח, המשלב דיאלוג המשלב הקשבה המאפשר תהליך חיובי של קבלה ותמיכה.

אורם של הצבעים מאפשרים ליצור שפע של אינטליגנציה רגשית, העוסקת בשילוב הרגשות והחשיבה. במה הדברים אמורים?
היכולת לזהות רגשות ולהיות קשובים לעצמנו, ולרגשותיהם של אחרים, ומעבר לכך –  היכולת להבחין בין רגשות שונים והבעה אותנטית של רגשות לבין העמדת פנים של עצמנו ושל אחרים.

אורם של הצבעים משקפים את כל אלה באדם ובפנימיותו, וזו מאפשרת השפעה של איכות הקשרים בין אנשים והאינטראקציה ביניהם.

כאשר מדובר בין מורים לתלמידים, בין פסיכולוג ומטופל, בין גרפיקאי ללקוח, מה הצבעים מאפשרים ומה המיקוד במטרה ובהגשמתה? בתחום התפקודים המקשרים בין התחום הרגשי-חברתי לבין התחום הקוגניטיבי והקשר ביניהם?

ביכולתם של הצבעים לאפשר לזהות את הרגשות של האדם עצמו ואת של זולתו, והדרך שזה מתבטא היא:
• ביכולת לקבל רגשות חיוביים ושליליים של עצמם ושל אחרים
• הכרת הרגשות הבאים לידי ביטוי בהתנהגותם ושל אחרים הנמצאים בקשר עמם
• היכולת לחשוב ולשקול את תגובותיהם, ולהשאיר ערוצי תקשורת פתוחים עם הזולת.

קסמם של הצבעים, מאפשרים להתמקד בשילוב בין המערכת הרגשית לבין הקוגניציה וההשפעות ביניהם. כוחם של הצבעים מאפשרים הבנה של מידע רגשי, ועשיית שימוש בו כדי לפתור וללבן אירועים מורכבים בכל הקשור להיבט הרגשי והבין-אישי.

לפני שנים הקשבתי להרצאתו של דיפאק צ'ופרה, שדיבר על "התבוננות והקשבה". הדבר שתפס את הקשב שלי, היה כשאמר שהגדרת חזון מתחיל בהתבוננות והקשבה. 

במה הדברים אמורים?
ביכולת להתבונן בסיטואציה שמסביבנו ולהקשיב לה, אולם ההתבוננות באה כאשר מתבוננים ומקשיבים פנימה, ותהליך זה מורכב מארבעה צעדים:
• התבוננות – להתבונן ולהקשיב בחושינו
• ניתוח – להתבונן ולהקשיב לראשינו
• רגש – להתבונן ולהקשיב בליבנו
• דגירה – להתבונן ולהקשיב בנשמתנו

כאשר הקשבתי לדבריו, עלו בעיני 3 צבעי היסוד – אדום, צהוב וכחול ובנוסף צבע ירוק, היוצרים יחדיו את שרשרת ה- DNA המאפשרת ליצור ספיראלה מקודשת ואיזון בכל החלקים שבנו.

מדוע דברים אלה עולים כאשר מדובר בהקשבה, אינטליגנציה רגשית, מערכות יחסים והחיבור ביניהם?
לאור, הצליל והצבע השפעה המאפשרת בכל פעם מחדש, לגשר בין הפערים הנוצרים בתוכנו והמוקרן מאיתנו לסביבה. 
לעצם היותנו מורים, פסיכולוגים וגרפיקאים וכל מגוון המקצועות העובדים עם בני אנוש, להיות טובים יותר, מתאפשרת  לכל אדם ההזדמנות לגלות את איכויותיו ואת אותם איכויות שלא במיטבם, ולהתבונן בצבעיו המשקפים אותו כדי ליצור שינוי. 

ביופיים של הצבעים ובתדרי האור שבהם קיימת יכולת ריפוי מופלאה, וכל זאת בשל ההתעוררות המפגישה את האדם עם עצמו, ולקיחת מחויבות להגשמת השינויים שברצונו לממש. 
הצבעים מאפשרים להתבונן בשלבי השינוי האישי שהאדם חווה, וברצון  ללכת בעקבות חוכמת ליבו וההכוונה האישית שהאדם בוחר ללכת דרכה, וליצור איחוד מחודש של "האני החדש", ולהיות מוכן להיפרד מדפוסי התנהגות מהעבר ולקיחת אחריות על ההתפתחות והצמיחה של אחדותו הפנימית הקיימת באדם מתוך מודעות ואמון לרצונותיו.

משמעותם הסמלית של הצבעים והצלילים
".... צבע מוכר כגורם מתווך רגשי חזק בחייהם של רוב האנשים. כמובן בהיבט הפסיכולוגי וההיבט הרגשי של הצבע, שיש להם את רוב הערעור הפופולרי, גם הדעה המדעית והרפואית עשויות להיות סקפטיות בשל התוקף השכלי של היבטים אלה בשל האוניברסאליות הברורה של העניין הכללי, שמלווה בדעה כבדת משקל, שזהו בעיקר תחום סובייקטיבי של התבוננות והבחנה בצבע".

חשוב לציין, הצבעים והצלילים יוצרים שינויים בתדר. הם עשויים להתרחש בגוף הפיזי, או בגוף המנטלי, הרגשי והאתרי. כאשר שינויים אלה מתרחשים, הם יוצרים שינוי וריפוי.

לפני כ- 4 שנים, פגשתי לשמחתי את המדען ג'.ג'. הורטאק שכתב את הספר "מפתחות חנוך", וכותב בו על תופעות יצירת האור באמצעות בלוטת האצטרובל: ה"אור" המופק באמצעות בלוטת האצטרובל אינו אורה הרגיל של השמש.... המוח מפיק שדה אור משלו ברמה מולקולרית..... המעגלים העצביים שלנו מסוגלים ליצור שדה אור בכוחות עצמם.

מאמינה לדבריו, ובכל זאת מאמינה בכל ליבי שהפקת "האור" נוצרת באמצעותו של הלב.  ושואלת אני את עצמי – מה יהיו השפעותיה של יצירת "אור" בבלוטת האצטרובל ובלב?
האפשרויות נראות בלתי מוגבלות, נוכל להגביר ולהוסיף אנרגיה לשדות שמסביב לגופנו, תוך יצירה והשבת בריאות ואיזון לאזורים חולים או חסרי איזון.

האור הצליל והצבע המאפשרים את הדהודם של בלוטת האצטרובל והלב באמצעות צלילים וצבעים, מאפשרים ליצור מטרה מופלאה להשפיע על המוח לשם בריאות ורווחה של כל האנושות כולה.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על שולמית רונן

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


3163 אנשים קראו ושיתפו עמוד זה. שתף עם חברים: Post on Facebook Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן



עוד באותו נושא:

ריפוי בצבעים, אורה סומא, צבעים, תקשורת מקרבת, העצמה, צבע, העצמה, הגשמה עצמית, שולמית רונן, צבע, ריפוי בצבעים, דר שולמית רונן, שימוש בצבעים, משמעותם הסמלית של הצבעים והצלילים, שולמית רונן

תן ציון למאמר זה

0